نوشته شده توسط : سامیار

پس از کنکور 1401 و اتفاقاتی که در آن رخ داد، مسئولان مرتبط بر آن شدند که در کنکور های آینده یک سری تغییرات اعمال کنند که مهمترین آنها را با هم بررسی میکنیم.

سابقه تحصیلی دارای تاثیر قطعی ۴۰ درصدی شده است. سابقه تحصیلی همان امتحانات نهایی سراسری، امن و تشریحی است که با استفاده از امکانات جدید فناوری بصورت عادلانه تصحیح خواهد شد. بنابراین معدل آزمون‌ نهایی سال آخر متوسطه (دوازدهم) در سال آینده ۴۰ درصد، و برای سال‌های بعد به ترتیبی که در ادامه خواهد آمد، تأثیر قطعی (و نه صرفا تاثیر مثبت) در محاسبه نمره کل داوطلب دارد.

کنکور سراسری با تأثیر ۶۰ درصد در نمره کل دو بار در سال برگزار خواهد شد و داوطلب می تواند به اختیار خود، در یک و یا هر دو آزمون شرکت‌ کند. کارنامه صادر شده برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر است و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده خواهد بود.

دروس عمومی در کنکور سراسری نخواهند بود و به جای آن نمرات دروس عمومی بصورت سوالات تشریحی در معدل امتحانات نهائی وزن مشخصی خواهد داشت و در آزمون کنکور سراسری صرفا دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود.

همچنین ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه های آزمایشی حذف شده اند.

 

امکان پذیرش در آن دسته از رشته محل ها که پر متقاضی نیستند، در برخی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقیم، صرفا با بررسی سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهایی) و بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری فراهم می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

همچنین  تمامی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که متقاضی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داورسازی و دامپزشکی) می توانند تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۶ شهریور با مراجعه به سایت سازمان سنجش حداکثر صد رشته را انتخاب کنند. داوطلبانی که رشته/ محل مورد نظر خود را در دفترچه رشته های با آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی نمی یابند، توجه داشته باشند که بیش از 95 درصد رشته / محل های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون هستند و باید به بند بعدی توجه کنند.

ثبت نام و انتخاب رشته در آن دسته از رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیمسال اول به صورت صرفاً براساس سوابق تحصیلی است، تا روز یکشنبه ۶ شهریور تمدید شد. داوطلبان پس از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام در سایت سازمان سنجش و تهیه کارت اعتباری میتوانند نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

رتبه بندی سال ۲۰۲۲ شانگهای منتشر شد و ۱۱ دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. دکتر منصوره صراطی مدیر گروه رتبه بندی ISC گفت: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می شود. این رتبه بندی سال 2003 در سطح جهانی منتشر شد و از آن به بعد هرساله منتشر میشود. در این رتبه بندی طبق انتظار دانشگاهای هاروارد و استنفورد و موسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند و 11 دانشگاه نیز از ایران حضور دارند. سال 2014 بود که دانشگاه تهران، بعنوان اولین دانشگاه ایران در این رتبه بندی مشاهده شد. رتبه بندی سایر دانشگاه ها بصورت زیر است : (برای دیدن جدول کامل رتبه بندی دانشگاه ها، عکس را در تب جدید باز کنید)

 جایگاه دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای در سال های مختلف

برای رتبه بندی دانشگاه ها از 1 تا 1000 چهار معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، به کار برده شده. این معیار ها توسط 6 شاخصِ تعداد فارغ التحصیلان و هیات علمی های برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان. ارزیابی شده اند.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

ثبت نام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور که متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه آزاد هستد، در تاریخ 1 شهریور 1401 به پایان میرسد. ثبت نام این دانشجویان از اول مرداد در سایت azmoon.org شروع شده و متقاضیانی که مجوز مربوطه را از مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده اند، میتوانند ثبت نام کنند. لازم به ذکر است که طبق گفته ها، این مهلت قابل تمدید نیست و متقاضیان انتقال از خارج به دانشگاه آزاد باید در روز های باقی مانده نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

دانشگاه آزاد

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

در خبری که روز 25 مرداد پخش شد، اعلام شده بود که در جلسه محرمانه موضوع سهمیه جدید در کنکور برای انتقال فرزندان هیأت علمی مطرح شده و عده ای مخالف این طرح بوده اند که مهمترین آنها رئیس دانشگاه شریف بوده. در پی انتشار این خبر رئیس دانشگاه شریف در مصاحبه ای اعلام کرد : من در این جلسه فقط بصورت مهمان حضور داشتم و حتی حق رای دادن نداشتم. چه برسد به آنکه تایید شدن یا نشدن این طرح به مخالفت یا موافقت بنده مرتبط باشد. وی افزود من با این امتیاز برای اعضای هیات علمی موافق هستم، اما اگر قانون تغییر کند، آنرا اجرا میکنیم. او در ادامه توضیحاتی درباره این امتیاز داد : سهمیه ای برای فرزندان هیأت علمی وجود دارد که انتقال و نه تغییر رشته مشروط به کسب ۹۰ درصد نمره‌کل آخرین فرد قبول شده در سهمیه همان منطقه را ممکن می‌کند. این قانون در سال‌های قبل در دانشگاه اعمال شده و قاعدتاً امسال هم پذیرای دانشجویانی که با استفاده از این امتیاز توسط سازمان سنجش به ما معرفی شوند، هستیم.

همچنین خبری دیگر از این جلسه محرمانه پخش شده بود مبنی بر اینکه این سهمیه برای تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارد که این خبر نیز تکذیب شد.

سهمیه هیات علمی



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

فردی که در اینستاگرام در پیج خود تشویق به تحصیل در ترکیه میکرد، و با وعده پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه میلیون‌ها دلار از متقاضیان کلاهبرداری کرده بود در حالی بازداشت شد که تحقیقات برای دستگیری همدستان دیگر وی در ایران و ترکیه از سوی کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران ادامه دارد.

شروع بررسی این پرونده با شکایت 5 خانواده درباره موسسه ای بود که ادعا میکرد با پرداخت 20 تا 50 هزار دلار به صورت اقساط، میتواند برای جوان آنها مجوز تحصیل در ترکیه بگیرد. آن هم در رشته ای پر متقاضی و پول ساز پزشکی. پس از گذشت مدتی و پایان اقساط، از این موسسه با خانواده ها تماس گرفته میشد و با گفتن اینکه فرزند آنها نمره قبولی را کسب نکرده و با آنها با پرداخت 50 هزار دلار میتوانند برای فرزند شان صندلی در دانشگاه معتبر ترکیه خریداری کنند، باز هم پول میگرفتند. یکی از شاکیان گفته که بعد از این درخواست، من به آنها گفتم پول ندارم و پسرم را برگردانید. آنها هم تهدید کردند که او را بیرون میکنیم و با بدبختی 50 هزار دلار به صورت یکجا از من گرفتند

اما پس از بررسی ها مشخص شد که آنها یک هتل را اجاره کرده اند و دانشجویان سال بالایی به پایینی ها تدریس میکنند.

متهم ۴۷ ساله این کلاهبرداری میلیون دلاری ادعا می‌‌کند، دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی و دانشجوی دکترا و مهندسی مکانیک از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران و بدون سابقه کیفری است و در قراداد ذکر شده که متقاضیان در ترکیه درس میخوانند و کنکور میدهند و بسته به توانایی شان هر جایی ممکن است قبول شوند و آنها 7 ساختمان اجاره کرده بودند که 3 تا برای پسر ها و 3 تا هم برای دختر ها بوده و یکی هم برای آموزش که با نشان دادن عکس آن، متقاضیان را اغوا میکردند.

کلاهبرداری میلیون دلاری به اسم تحصیل در ترکیه



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

انتخاب رشته کنکور 1401 از 17 مرداد شروع و تا پایان 22 مرداد ادامه داشت. اما با پایان زمان انتخاب رشته و جا ماندن برخی از داوطلبان، این زمان تا پایان روز دوشنبه 24 مرداد تمدید شد. اگر چه به روال سال های قبل امکان تمدید مهلت دوباره وجود دارد. اما پیشنهاد میشود انتخاب رشته خود را با توجه به نکاتی که در انتخاب رشته کنکور باید رعایت شوند در اسرع وقت انجام دهید و منتظر تمدید مهلت انتخاب رشته کنکور 1401 برای بار دوم نباشید.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

پس از اعلام نتایج کنکور 1401 بسیاری از داوطلبان برای انتخاب رشته سردرگم میشوند و نمیدانند چه کاری باید انجام دهند. بسیاری حتی نمیدانند نکاتی که در انتخاب رشته کنکور باید رعایت شود چه چیز هایی هستند. ما به کنکوری ها توصیه میکنیم حالا که نتایج کنکور 1401 اعلام شده و مهلت انتخاب رشته رو به پایان است این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

در گذشته هر داوطلب امکان انتخاب تعداد بسیار کمی دانشگاه و رشته داشت و حتی قبل از شروع کنکور باید این جدول پر میشد، اما به مرور امکان انتخاب کد رشته ها افزایش یافت و امروزه 150 کد رشته قابل انتخاب است. هنگام انتخاب رشته باید توجه داشته باشید که آینده شما خیلی مهم تر از هر چیز دیگری است و حتما نخواهید به هر طریقی که شده دانشجو شوید. به هنگام انتخاب رشته توصیه میشود که خط قرمز های خود و خانواده تان را صریحا یادداشت کنید. همچنین با تحقیق آگاهانه و کامل پیش خودتان مشخص کنید که کدام رشته ها را دوست دارید و کدام یکی را اصلا تمایلی ندارید. این چند موضوع را حتما باید خودتان به کمک خانواده انجام دهید. چون هیچ مشاوری علایق یا خط قرمز های خانواده شما را برای انتخاب کد رشته نمیداند. همچنین در مورد زمینه شغلی رشته های مختلف هم تحقیق کنید و از افراد مختلف کمک بگیرید. در پایان سعی کنید این 150 ستون را از دانشگاه های سطح بالا (البته متناسب با خط قرمز های خود و خانواده) و رشته های مورد علاقه پر کنید تا پایین. در پایان به این نکته هم توجه کنید که کنکور 1401 پایان مسیر زندگی شما نیست و شما میتوانید با تلاش بیشتری در کنکور 1402 نیز شرکت کنید و نتیجه بهتری بگیرید.

انتخاب رشته کنکور 1401



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سامیار

پورعباس، رئیس سازمان سنجش: دلیل منتشر نشدن کارنامه اولیه برخی از داوطلبان این است که متقلب شناخته شده‌اند.
وی در ادامه افزود بررسی های فنی انجام می‌شود، اگر قطعا متقلب بودن آنها اثبات شد، از یک تا ده سال بر حسب درجه تخلف از شرکت در کنکور محروم خواهند شد. این تخلف جرم محسوب نمی‌شود و تخلف در زمان آزمون، سوءسابقه برای متخلفان محسوب نخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()